poniedziałek, 08 sierpień 2016 10:26

Inulina – jedyne korzystne połączenie glukozy i fruktozy

Napisał 
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
inulina inulina

 

Inulina – jedyne korzystne połączenie glukozy i fruktozy

Ostatnie lata przyniosły szereg szokujących wyników badań na temat szkodliwego wpływu cukrów na organizm człowieka. Z drugiej strony, coraz bardziej doceniamy działanie pewnych cukrów złożonych, ponieważ mogą one wpływać pozytywnie na stan organizmu. Takim węglowodanem, jest inulina, o budowie podobnej do glukozy i fruktozy i o wielu fascynujących właściwościach.

 

Najważniejsze źródła inuliny

 

Inulina stanowi dla roślin źródło substancji zapasowych. Można ją znaleźć między innymi w:

  • cykorii

  • słoneczniku bulwiastym

  • korzeniu mniszka lekarskiego

  • cebuli

  • czosnku

  • łopianie

  • agawie

  • perzu

  • szparagach

  • niedojrzałych bananach

  • w kiełkującej pszenicy

Moim ulubionym źródłem inuliny jest kawa z cykorii.

Co ciekawe, człowiek nie posiada enzymów zdolnych do trawienia tego sacharydu – konieczne są do tego bakterie jelitowe. Podczas procesu rozkładu inuliny dochodzi do produkcji gazów jelitowych i ten objaw, może oznaczać konieczność zmniejszenia jej dawek.

 

Jak działa inulina?

 

  • Inulina w okrężnicy jest rozkładana przez bakterie jelitowe, na kwas mlekowy oraz kwasy tłuszczowe(octowy, propionowy i mlekowy). Są one niezbędne dla zachowania zdrowia jelit.

  • Przyjmując inulinę, dbasz także o prawidłowe wchłanianie minerałów i wydzielanie hormonów płciowych. Ma ona także działanie odtruwające i usuwa z organizmu metale ciężkie.

  • Index glikemiczny inuliny jest bardzo niski (14), dlatego nie podnosi ona poziomu glukozy we krwi i nie zwiększa apetytu.

  • Jest pomocna także podczas terapii antybiotykowej, ponieważ zwiększa ilość bakterii jelitowych.

  • Inulina poprawia pracę jelit i ułatwia wypróżnianie. Aby osiągnąć ten efekt, należy przyjmować około 15 gramów inuliny dziennie.

  • Zmniejsza objawy syndromu syndromu przeciekającego jelita

  • Podobnie, jak inne formy błonnika, inulina wpływa korzystnie na poziom cholesterolu. Dzięki temu można zmniejszyć ryzyko chorób serca i zwapnienia naczyń krwionośnych.

  • Inulina jest stosowana od lat, jako składnik preparatów wzmacniających odporność.

 

Jak stosować inulinę?

Produkty zawierające inulinę pojawiają się w naszej diecie stosunkowo rzadko (z wyłączeniem czosnku i cebuli), dlatego warto zastanowić się nad przyjmowaniem jej w bardziej skoncentrowanej formie.

Proszek z inuliny jest delikatnie słodki i może być dodawany jako zagęstnik, do większości potraw.

 

Inulina jest dostępna także w formie kapsułek i tabletek. Bardzo dobrą formą inuliny, jest kawa zbożowa z cykorii, którą można pić zamiast tradycyjnej małej czarnej.

 

 

 

Czytany 610 razy Ostatnio zmieniany poniedziałek, 08 sierpień 2016 10:52
Zaloguj się, by skomentować